dijous, 18 d’octubre del 2012

17è Acte (El espíritu de la colmena)

17è Acte (El espíritu de la colmena)

Què voleu que us digui? Tots esteu esperant unes paraules lapidàries del vostre president, com si estiguéssiu esperant el discurs de Nadal asseguts al voltant de la ràdio... Doncs la veritat, aneu-vos-ho treient del cap. Puc defensar o defenestar el que va passar ahir al CCC, i a més a més, fer-ho amb els mateixos arguments a favor que en contra. No aprofundiré en cap dels personatges estereotipats allí presents perquè no sóc ningú per copsar la profunditat de ningú més enllà de la profunditat de la meva imaginació i encara que la persona en qüestió faci brollar paraules de la seva boca com si a través d'ella o d'elles poguéssim accedir-hi, ni tant sols ell/a mateix/a sap ben bé perquè les està dient emportat per l'esponteneitat de l'escena. Paraules que mutaran en el seu interior més profund per reflexions que fará al cap d'unes hores, les sobres de les quals s'endurà el vent...
Senyores i senyors, members i membres del CCC, "El espiritu de la colmena" és un truñu de dimensions espectaculars. Una pel.lícula anacrònica. Interessant des d'un punt de vista pedagògic, històric. Cinema fet amb pocs mitjans... Un bon aprenentatge per a amateurs. Digne d'estudi. Adient com a exercisi.
Però l'ordre dels factors no altera el producte com si ho fa l'ordre dels esdeveniments que altera el resultat de l'exercisi d'ahir. L'exercisi número 1: posar una càmara en una sessió CCC.
Tot va començar bé, tothom va ser filmat en la seva primera aparició a la seu principal i cadascú va tenir la seva pròpia entrada triumfal. A partir d'aquí, només el Presentador va donar suport a l'exercisi des de darrera l'objectiu. Gràcies R! Des de l'altre banda tots/es hi vam col.laborar.
Sembla que l'efecte transformador de la càmara ens va afectar a tots fins el punt que les escenes més importants de la sessió només quedaran grabades a la nostra memòria.

Cruiser al millor actor: Presentador
Cruiser a la millor actriu: Mangui.
Cruiser a la millor secundària: Convidada de Pedra i Ventura Pons.
Cruiser al millor guió: CD.
Cruiser a la millor pel.lícula: Vice.
Cruiser del públic: Alma Mater.
Cruiser al pitjor càmara: Me.

L'esperit del rusc no sé què és, però segurament sense totes i cadascuna de les abelles que el construeixen no hi hauria rusc i sense rusc, no hi ha esperit. Així que està a les vostres mans l'esperit, el futur i la "llarga vida del CCC".
Voleu normes? Doncs no n'hi ha. "Caminante no hay camino, el camí es fa pas a pas." Es pot venir amb convidats de pedra? Es pot venir proposar una peli i si no surt marxar? Es pot revocar una pel.lícula guanyadora per la seva durada? Es pot modificar el vot? Es pot renunciar a veure una pel.lícula que no et ve de gust, mandra o por? Es pot declarar una sessió deserta i parlar? Es pot canviar de seu en el mateix moment i decidir anar al Bosqui? O decidir anar al cine de veritat tots els membres? Podriem haver anat tots a ajudar el nostre Presentador i evolucionar cap a l'objectiu final? Es pot escoltar un partit de futbol per la radio i passar del cine? Es pot anar a un bar i mirar tots de peu un partit de futbol? És obligatòria l'assistència? La permanència en una sessió? Ens podem aixecar a mitja pel.lícula i marxar? Podem aixecar-nos a mitja pel.lícula i anar a pixar o a tocar-nos 40 vegades? Es pot parlar enmig d'una pel.lícula? S'ha de veure en versió original? Si es en versió original, ha d'estar subtitulada? 
Les respostes poden ser afirmatives o negatives, això només depen de cadascú, però en el fons, tant fa. Només tingueu en compte una cosa, si voleu llarga vida al CCC, seguiu així. Però que hi hagi algú filmant SI-US-PLAU!!!
CRUISER A LA MILLOR SESSIÓ: 17ena sessió. 


dilluns, 8 d’octubre del 2012

16è Acte (Bright Star, La flor de mi secreto & Amic/Amat)

Tema:
Bright Star - La flor de mi secreto - Amic /Amat




(escrito sobre una página blanca de los Poemas de Shakespeare)

Si firme y constante fuera yo, brillante estrella, como tú,
no viviría en brillo solitario suspendido en la noche
y observando, con párpados eternamente abiertos,
como paciente e insomne ermitaño de la Naturaleza,
las agitadas aguas que en su sagrado empeño
purifican las humanas costas de la tierra,
ni miraría la suave máscara de la tierra,
recién caída de los montes y los páramos;
no, aunque constante e inmutable,
reclinado sobre el pecho maduro de mi amada,
sintiendo por siempre su dulce vaivén,
despierto para siempre en dulce inquietud,
callado, para escuchar en silencio su dulce respirar
y así vivir siempre --o morir en el desmayo

Bright star, would I were stedfast as thou art
Not in lone splendour hung aloft the night
And watching, with eternal lids apart,
Like nature's patient, sleepless Eremite,
The moving waters at their priestlike task
Of pure ablution round earth's human shores,
Or gazing on the new soft-fallen mask
Of snow upon the mountains and the moors--
No--yet still stedfast, still unchangeable,
Pillow'd upon my fair love's ripening breast,
To feel for ever its soft fall and swell,
Awake for ever in a sweet unrest,
Still, still to hear her tender-taken breath,
And so live ever--or else swoon to death.

Brillante estrella, si fuera constante como tú—
no en el solitario esplendor que cuelga en lo alto a la noche
y atento, con párpados siempre abiertos,
como es paciente la naturaleza, Eremita insomne,
las aguas fluyendo en su tarea hierática
de pura ablución entre de las costas terrenales,
u observando la flamante máscara de nieve
cayendo delicada sobre las montañas y los páramos—
no— sino aún constante, aún inmutable,
recostado sobre el pecho floreciente de mi bella amada,
despierto para siempre en dulce inquietud,
quieto, quieto para escuchar su tierna respiración,
y entonces vivir así eternamente o disolverme en la muerte.

De John Keats, Poems, Dodo Press, Gloucestershire, 2007
Versión © Silvia Camerotto









“Nos encontramos con un póster que en un principio tiene más facilidad para conectar con el público femenino, ya que desde su propia composición se está rindiendo un tributo a las portadas de novela rosa, un género romántico más ligado al consumo literario de las personas de dicho género. Tan sólo con esto, Almodóvar da pistas de la temática de la película que, una vez más, se apoya en el universo de las mujeres, en sus sentimientos, sus preocupaciones y su psique. El contenido textual está resuelto con los tipos de letra romana y de escritura, una tipografía caligráfica que fácilmente se relaciona con el romanticismo que se le exige a las tan femeninas novelas rosas, punto de partida argumental de la
película. La ocupación total de los textos es del 18,3%, de los cuales una tercera parte se destina al título, mientras que tanto el resto de textos como la frase publicitaria se sitúan respectivamente en la parte inferior y superior del mismo. Como toque diferenciador respecto del diseño del resto de carteles de Almodóvar cabe mencionar la línea base de los textos principales por seguir éstos un trazo direccional inclinado y ascendente.
El guión de la película queda claramente reflejado en el elemento gráfico que, diseñado a modo de collage, atrae y mantiene la atención del espectador. Transmite los sentimientos de amor y pasión a través de las rosas que, agrupadas, delimitan la forma de un corazón y del personaje de una escritora inicialmente de literatura romántica que únicamente logra idear historias oscuras, de aquí surge la idea de la silueta en negro de una mujer mecanografiando. Aprovechando el silueteado en negro también se consigue remarcar el hecho de ocultar la identidad de la escritora que, como en la propia película, prefiere esconder su verdadero nombre tras un pseudónimo.”
THE LEITMOTIF OF THE AESTHETICS OF PEDRO ALMODÓVAR ANALYZED
THROUGH THE CARTELÍSTICA OF HIS WORK
MARÍA TABUENCA BENGOA
“‘…la ausencia y presencia de feminidad se expresa en La flor de mi secreto mediante la contraposición entre Paco y Ángel. Paco es una fuerza opresiva que impide a Leo moverse con libertad. Los botines del principio funcionan como metáfora de esta situación. Almodóvar utiliza también otras metáforas visuales que recuerdan las rejas de una celda y que le sirven para marcar la presencia de Paco en la vida de Leo. Si hablan por teléfono, vemos la imagen de Leo a través de las rejillas del respaldo de una silla. Y cuando por fin se encuentran los dos, vemos el abrazo a través del cristal enmarcado de la puerta del comedor y cómo la cabeza de él sobresale por encima de la de ella y las imágenes de ambos se fragmentan. Esta imagen hay que contrastarla con el encuentro entre Leo y Ángel en la redacción de
El País. También vemos el encuentro a través de un cristal, pero esta vez sin marco (sin rejas). Igualmente, gracias a que ambos son de altura similar, podemos observar cómo sus reflejos se funden en una sola imagen cuando se encuentran en el cristal. Junto a esto hay que considerar que Ángel disfruta con la lectura del género rosa.”

Fragmento del trabajo: “ Relevancia de la feminidad en la identidad masculina”. Óscar PereiraZazo.
Department of Spanish Lenguage and Literature. University of Nebraska. Lincoln. 2007.

“Tal como lo hicieron en el pasado Bette Davis, Joan Crawford o Aurora Bautista, para citar un precedente directo de la actriz española, es Marisa quien sostiene sus escenas, sean éstas brillantemente escritas o no.
El escritor argentino Manuel Puig, en un ensayo poco conocido y dedicado a Dolores del Río, comenta algo parecido sobre el trabajo conjunto de la actriz mexicana con Raoul Walsh en los días del cine mudo.
Solamente un fanático impenitente como Puig pudo tener la audacia de afirmar que la diva era tan o más autora de sus películas, como el propio director. ¿Es Marisa Paredes autora de sus películas? ¿Se trata de una teoría válida o es simplemente producto de la exaltación de un fanático descarado?
"Pueden ser ambas cosas", responde la actriz, indudablemente encantada con lo dicho por Puig.”
Alberto Servat/El Comercio de Lima/GDA | El Universal  Domingo 19 de agosto de 2001







Josep M. Benet i Jornet
Testament
ESCENA 6

PROFESSOR: Sí, estic malalt. I tinc un regal per tu. Espera, res de diners, cap ajut econòmic... Oblidem-ho. M’he excedit, proposant-ho. A veure. Procuraré ser clar i ràpid, si te n’has d’anar. La qüestió és que estic malalt i no tindria temps, potser, de tornar a escriure l’assaig.
NOI: No sé què dir. L’he destruït.
PROFESSOR: No et facis il·lusions. No ha passat res irreparable. De moment, no. Has trencat el disquet que et vaig passar i has destrossat l’ordinador que conté la memòria del llibre. Però... Quedava encara un altre disquet. (El mostra.) Aquest disquet.
NOI: Ah. Ho celebro. He pecat d’ingenuïtat imaginant que podria destruir la teva obra. Per sort.
PROFESSOR: Oh, encara pots. Ara sí. Només queda aquest disquet. Cap més còpia. I aquí ve la meva proposta. Sospito que ja no ens tornarem a veure. Encara que intenti convece’l del contrari, el meu amic no et deixarà tornar a la facultat.
NOI: Ho sé.
PROFESSOR: Les classes s’han acabat. El seminari de literatura medieval s’ha acabat. Et trobaré a faltar.
NOI: També trobaré a faltar les classes.
PROFESSOR: I fora de la facultat tampoc no ens veurem. No hi ha motiu. Ramon Llull s’ha acabat. L’amic i l’amat s’han acabat.
NOI: Bé, què hi farem
PROFESSOR: Per cert... A risc de repetir-me, com que és la darrera vegada, m’atreviré a suggerir-te que un dia tinguis un fill. No em faràs cas, però aquí queda. I després..., anem al gra. Vull fer-te una mena de regal. I hauràs d’acceptar-me’l. Per això t’he fet venir, en realitat. El disquet. Te’l regalo. Un galdós regal, ja ho sé. Fes-ne el que vulguis.
NOI: No. No l’accepto. No.
PROFESSOR: Pren-lo.
NOI: No! Què n’he de fer, d’això? No!
PROFESSOR: És per tu.
NOI: És pel teu amic, o per qui sigui. Per algú que editi el llibre i totes aquestes comèdies! Jo no en puc fer res, no m’interessa, no en vull ser responsable!
PROFESSOR: El meu desig és que te’l quedis tu. Ni el meu amic ni cap editor. Tu. I que li donis el destí que vulguis.
NOI: Ni parlar-ne! Com se t’acut?
PROFESSOR: És teu. Les meves elucubracions, les que més estimo, les que no t’agraden a tu i no agraden al meu amic perquè parlen de salvació, totes aquestes ridiculeses, les vull a les teves mans. Te les lliuro.
NOI: Per què ho fas? Per què? És perquè m’estimes? Tant, m’estimes?
PROFESSOR: Em faig la il·lusió que ets el meu fill.
NOI: Ni tu tens fill ni jo tinc pare! El meu pare era un torracollons! Un pallasso patètic! Pares, fills, no saps pensar en res més? El meu pare! El meu pare era un zero! Zero! Va morir com havia de morir! Està oblidat! Tu te’n recordes de les escombraries que vas llençar ahir? Jo no me’n recordo del meu pare!
PROFESSOR: L’estimes. Sempre l’has estimat. Et dol la seva mort i et dol no haver-te pogut agafar mai a les seves estúpides creences. Et va doldre tant que fracassés, que no tingués raó...! No t’has agafat mai més a res. Ell creia possible tirar endavant, d’alguna manera. És això, no? Jo crec en molt menys. (Pausa.) T’estimo tant com tu has estimat el teu pare. (Pausa.) El disquet és teu.

Josep M. Benet i Jornet, Testament. Col·lecció El Galliner. Barcelona: Edicions 62, p. 72-74.

“In exploring the notion of personal legacy, the longing to bequeath something lasting after death, Ventura Pons's impassioned movie ''Amic/Amat'' (''Friend'') goes where no film has gone before. This prickly psycho-sexual bramble bush of a movie, which opens the 16-film series ''Instituto Cervantes Spanish Cinema Now'' at the Walter Reade Theater today, focuses on a portly middle-aged gay professor of medieval literature who is dying of an unidentified illness and putting his life in order before carrying out an assisted suicide.(…)
As the film's wistful middle-aged characters contemplate the choices being made by the younger generation, the movie becomes a piercing examination of intergenerational values: the reckless, angry impetuosity of youth versus the sadness of middle age.
It is the first of six films to be shown in the series by the Catalan director, who is one of the leading lights of contemporary Spanish cinema. This mini-retrospective of Mr. Pons's work should help dispel the notion that Spanish cinema begins and ends with Pedro Almodovar. “
Homage to a Catalan's Storytelling_By STEPHEN HOLDEN_Published: December 10, 1999


L’escriptura ens ha conquerit o bé -hi- és des que -hi- som.
Diumenge passat a la seu dels Cine-CruiSBDsers no fóu sols una grafia, llengua, mà, gènere, estil o forma escrita la vençedora, sinó que acabá en Menage a Trois o 2ues a 4uartet i 1na en 3rio en 1na tarda/nit i 1na nit  a 2ues llars diferents. (exponencial_ment al 3res) : Poesia (BS), Novel.la(LFdmS), Assaig (A/A).
El tema de la setmana era l’acte i/o professió d’escriure en la diègesis de la peça proposada, així és com dia i mig després de la festa d’aniversari de la 5ªinquenaenConCORdia, experiència cinètica feta Palimpsest Manilià com a Regal i Joc de les Pel.ícules en Mímica perquè la Secreta…Mangui deixà de parlar Oralment, ens trobarem 4uatre de les/els membres del grup a la seu 1rimera del club cinèfil al carreRector Centena.
Es presentaren: Annonymus, Amic/Amat, The Naked Lunch, La Flor de Mi Secreto, Ficció i Bright Star.
Potser no per casualitat totes les copies provenien de les biblioteques de la nostra vila natal o de treballadores en les mateixes i membres del club, 5ªeC i SªM
Així doncs començarem amb la guanyadora i seguirem veient les que empataren en segona posició: BS_LFdmS_A/A, de la llengua británica a la catalana passant per Madrid.
Bright Star(2009), de la directora neozelandesa Jane Campion narra  Amor i la mort del poeta irlandés John Keats (Londres, 31 d'octubre de 1795 - Roma, 23 de febrer de 1821) .
Familiaritzats -algunes o tots- en films previs de la cineasta, El Piano al capdevant, ens va sorprendre el realisme de les imatges i la qüotidianitat del retrat, la llibertat femenina, el matriarcat sencill i sottovoce de la familia de la noia amor de Keats, la mare de la qual intrepreta Kerry Fox, la poeta Janet Frame (citada per Leo a LFdmS) a An angel on my table, segon film de la Campion. I també les interioritats de la vida dels poetes britànics de l’època i la força, dinámica o interés social que representaven dins la burgesia tan e la capítal com a provincies. Els passejos complices de la protagonista amb sons germans, la petita i pelroja i l’espigat preadolescent; o quan simplement es deixa acaronar els peus per la brisa de la matinada estirada el seu llit els recordo sencills i tendres com les paraules d’amor d’en Serrat xiuxiuejades.
A la SecreTaMa_gui i a servidor, ens fascinà la seva opera prima Sweetie a la Expo de Sevilla el 92.I tot i decebrem en certa forma el lirisme exagerat d’El Piano, em fascina  en el record pel mateix . Per aixó la história d’amor aquí mostrada, ens deixà una mica freds, ni fu ni fà o ens va arribar l’estètica (el perfum) però no el gust, potser al no gaudir-la en V.O hem perdut un dels encants de la cinta, adès l’únic: la poesía recitada en l’original de Keats i la cadència que segons diuen, la cineasta ha aconseguit copsar-hi. Pel record queden unes serenes però apassionades interpretacions i una fotografía d’una càlida fredor d’hivern_primavera allargat a l’infinit.
Entre tristos i decebuts, després de cruspir-nos una pizza, varies birres, medicaments per la grip i les pertinents crispetes i fruits secs barrejats, vam trucar a la MissVice i a MadamCrispetera per desempatar, com que lo Tresorer anda in vacanzza no el voliem interrompre i al no comunicar amb cap d’elles, s’imposà la majoria simple sobre el president el.lecte -i pare fundador- i ens vam empassar per enèssima vegada nosaltres i primera nostru CK President: La Flor de Mi Secreto(1995).
Amb l’acostumada alegría amb que normalment retrobem qüalsevol perla o molusc(musclo) almodóvarià s’ens va fer la 1 i mitja de la matinada sopant una quiche  amb el kitsch elegant, destilat, autoconscient i homenatges explícts o implícits en el text fílmic, cites i referències a escriptores o films i a la propia obra del cineasta, com el guió que la novel.lista que interpreta Marisa Paredes ,Leo, descarta i roba el personatge interpretat per Joaquin Cortés i que suposadament rodará Bigas Luna que part de la sinopsi de deu anys després desenvolupará a Volver, o l’escena inicial amb en un terribe Jordi Mollà i una poc convincent Manuela (Kitty Manver), que creará de nou Cecilia Roth a Todo sobre mi madre.
“Existe alguna posibilidad por pequeña que sea de salvar lo nuestro?”
“No, ninguna”

Peró l’amistat no és només posible sinó palpable, tant a la Flor com a Sabadell.
El retrat de familia femenina de Leo amb sa mare i germana (excelses Chus Lampreave i Rossy de Palma) ens recorda el domini de l’autor en descriure la gràcia, sorpres  i la màgia de les converses femenines qüotidianes i aquesta proximitat fa que el dolor de la protagonista per l’amor perdut que la incapacita per escriure novel.la amorosa, ens arribi amb capacitat d’empatia i emoció i la justa distància gràcies al  tractament estètic i humor fí , i ens fa gaudir aquest melodrama com l’evolució serena d’una antiga screwball comedy sofisticada .
Primera colaboració amb el des d’aleshores fecund creador de la música de tots els seus films posteriors, Alberto Iglesias, autor del mágic univers sonor dels films del basc Julio Medem , que trasllada a la paleta tímbrica l’imbrincat univers visual i metafóric del cineasta, creant-se una complicitat que ha esdevingut un colaboració d’una altura creativa fascinant.
Mr. Presi, content amb el 1er visionat del …Secreto (per fí!), però gens alterat pel drama fílmic, gaudin-te tal com comedia per se desencadenà un esclat  emotiu i còmic en la 5ªenConCORdia, defensora aquí i a ultramar de Tacones Lejanos, La Flor de mi…  (entre tantes altres) re_acció real en performance íntima (grupal) i catártica que resum les tensions vivencials de la historia narrada.

Davant la insistència del President en la importantíssima revisió d’ Amic/Amat (1999) que ha ell tant havia esparverat la setmana anterior després d’ Eva, quedarem en la 3º seu provisional del Club al passatge Progrés, aquest dimecres.
Després de sopar copisoament amb amanida de pasta-patata-escalibada-endivia-cogombre-tomaquet i anchoves, un llom de lluç compartit, i torradetes amb foie gras, ens encaminarem cap a l’adaptació de Testament (teatre) d’en Josep Maria Benet i Jornet que filmà Ventura Pons amb gran èxit de crítica, i destacable presència a l’estranger(cita del tNYt a dalt)
Al CK li torná a agradar molt, la SªM bastant també i a mi més que el primer cop (després vaig veure que va coincidir amb la meva feina com a acomodador i l’havia vist molts més cops a troços), em va semblar ben actuada i dirigida la tensió subtilment fins a les acaballes, però segueixo sense poder identificarme amb el personatge d’en David Selvas, i el d’en Josep Mª Pou tampoc l’entenc, així és que la meva realitat de retrobament a la Universitat Autònoma a Bellaterra i les variants platòniques de moment segueix sent més positives que l’amargor i ressentiments que naveguen soterradament per explosionar de manera imprevista, en aquest tràgic Amic/Amat amb un final forçadament esperançador que no trobo creïble (dràmaticament, segons la descripició previa del personatge d’en Selvas) però que tot i així funciona precís com un rellotge suís.
Ventura Pons, el nostre director català contemporani per excel.lencia i esforç, mereix variades revisions i sempre li agraírem profundament i humana, la seva òpera prima Ocaña, retrat intermitent (1978).
La crónica  ve completada amb una serie de cites a textos i imatges que són origen, lectures previes i posteriors o que anuncien o singularitzen simbólicament els films arreu (cartells), és curiós copsar-ne les petites diferències o proximitats.
Seguirem llegint i intentat escriure, Salut i LLengua Viva, amigues/amants/amies/amours::::::::…·